Informare privind prezentarea spre comercializare a produselor din domeniul vitivinicol si a produselor vitivinicole aromatizate

0
(0)

DANTE INTERNATIONAL S.A., cu sediul in Bucuresti, Sos. Virtutii nr. 148, sector 6, avand domiciliul fiscal si adresa de corespondenta in Bucuresti, sector 2, strada Gara Herastrau, nr. 6, Cladirea de Birouri Globalworth Square, etaj 8, inregistrata la Oficiul Registrului Comertului sub nr. J2002000372404, avand Cod Unic de Inregistrare RO14399840, denumita in continuare eMAG,

Va facem cunoscute urmatoarele cerinte si obligatii legale care trebuie respectate in activitatea de comercializare a produselor vitivinicole si a produselor vitivinicole aromatizate:

I. Cadrul legal

  • Produse vitivinicole:
    • Regulamentul (UE) nr. 1308/2013 al Parlamentului European si al Consiliului din 17 decembrie 2013 de instituire a unei organizari comune a pietelor produselor agricole si de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 922/72, (CEE) nr. 234/79, (CE) nr. 1037/2001 si (CE) nr. 1234/2007 ale Consiliului;
    • Regulamentul (UE) 2021/2117 al Parlamentului European si al Consiliului din 2 decembrie 2021 de modificare a Regulamentului (UE) nr. 1308/2013 de instituire a unei organizari comune a pietelor produselor agricole, a Regulamentului (UE) nr. 1151/2012 privind sistemele din domeniul calitatii produselor agricole si alimentare, a Regulamentului (UE) nr. 251/2014 privind definirea, descrierea, prezentarea, etichetarea si protejarea indicatiilor geografice ale produselor vitivinicole aromatizate si a Regulamentului (UE) nr. 228/2013 privind masurile specifice din domeniul agriculturii in favoarea regiunilor ultraperiferice ale Uniunii;
    • Legea 164/2015 a viei si vinului in sistemul organizarii comune a pietei vitivinicole (“Legea 164/2015”);
    • HG nr. 512/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii viei si vinului in sistemul organizarii comune a pietei vitivinicole nr. 164/2015 (“Normele metodologice”);
    • Regulile privind comercializarea produselor pe platforma eMAG.
  • Produse vitivinicole aromatizate:
    • Regulamentul (UE) nr. 251/2014 al Parlamentului European si al Consiliului din 26 februarie 2014 privind definirea, descrierea, prezentarea, etichetarea si protejarea indicatiilor geografice ale produselor vitivinicole aromatizate si de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 1601/91 al Consiliului;
    • Ordinul comun al MADR nr.1525/2018, Ministerului Sanatatii nr.67/2019, respectiv al ANSVSA nr.73/2019;
    • HG 1263/2024 privind desemnarea autoritatilor competente responsabile cu controalele, stabilirea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor in sectorul produselor vitivinicole aromatizate;
    • Regulile privind comercializarea produselor pe platforma eMAG.

In temeiul reglementarilor anterior mentionate, comerciantii care ofera spre vanzare consumatorilor produse vitivinicole si produse vitivinicole aromatizate au obligatia de a identifica in mod clar produsul oferit consumatorilor si de a transmite acestora toate informatiile reale, corecte si complete despre insusirile produsului, preluate din eticheta tehnica si eticheta artistica de pe ambalajul produsului.

II. Clasificarea vinurilor ca produse vitivinicole si produselor vitivinicole aromatizate

A. Vinuri

Potrivit dispozitiilor art.17 din Normele metodologice vinurile se clasifica astfel:

  • Vin cu denumire de origine controlata, denumit in continuare vin cu D.O.C;
  • Vin cu indicatie geografica, denumit in continuare vin cu I.G;
  • Vin linistit fara D.O.C. si fara I.G., cu denumire de soi, care utilizeaza in vederea comercializarii numele soiului/soiurilor de struguri de vinificatie din care se obtine, cu conditia ca acesta sa fie obtinut in proportie de cel putin 85% din soiul utilizat la etichetare, denumit in continuare vin varietal;
  • Vin fara D.O.C., fara I.G. si fara denumire de soi denumit in continuare vin.

Definitiile produselor si subproduselor vitivinicole, precum vinul linistit, vinul nou aflat in fermentatie, vinul licoros, vinul spumant, vinul spumant de calitate, vinul spumant de calitate de tip aromat, vinul spumos, vinul petiant sau vinul periant, sunt prevazute in Anexa nr. 3 la HG nr. 512/2016.

B. Produse vitivinicole aromatizate

In conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 251/2014, produsele vitivinicole aromatizate se impart in urmatoarele categorii:

  • Vin aromatizat;
  • Bautura aromatizata pe baza de vin (de exemplu Pelinul, Sangria etc.);
  • Cocteil aromatizat din produse vitivinicole.

In anexa nr. II din Regulamentul (UE) nr. 251/2014 detaliaza fiecare categorie de produse vitivinicole aromatizate.

III. Diferenta dintre VIN si PRODUSELE VITIVINICOLE AROMATIZATE

Pentru a evidentia diferentele esentiale dintre vin si produsele vitivinicole aromatizate, mentionam urmatoarele:

  • Vinul este un produs alimentar obtinut exclusiv prin fermentarea alcoolica totala sau partiala a strugurilor proaspeti, zdrobiti sau nu, sau a mustului de struguri.
  • Vinul aromatizat este o bautura obtinuta din unul sau mai multe dintre produsele viticole altele decat vinul “Retsina”, in care aceste produse reprezinta cel putin 75% din volumul total, si care poate contine alcool adaugat, coloranti, must de struguri (inclusiv partial fermentat), poate fi indulcita, avand un titru alcoolic dobandit de cel putin 14,5% vol. si mai mic de 22% vol., precum si o tarie alcoolica totala de minimum 17,5% vol.
  • Bautura aromatizata pe baza de vin este o bautura obtinuta din unul sau mai multe produse viticole, altele decat vinurile cu adaos de alcool si vinul “Retsina”, in care aceste produse reprezinta cel putin 50% din volumul total, fara adaos de alcool (cu exceptia cazurilor prevazute in anexa II Regulamentul (UE) nr. 251/2014), care poate contine coloranti, must de struguri (inclusiv partial fermentat), poate fi indulcita si are un titru alcoolic volumic dobandit de cel putin 4,5% vol. si mai mic de 14,5% vol.
  • Cocteilul aromatizat din produse vitivinicole este o bautura obtinuta din unul sau mai multe produse viticole, altele decat vinurile cu adaos de alcool si vinul “Retsina”, in care aceste produse reprezinta cel putin 50% din volumul total, fara adaos de alcool, care poate contine coloranti, poate fi indulcita si are un titru alcoolic volumic dobandit mai mare de 1,2% vol. si mai mic de 10% vol.

IV. Cerinte generale privind etichetarea

Potrivit dispozitiilor legale in vigoare, in activitatea de comercializare a produselor vitivinicole si a produselor vitivinicole aromatizate trebuie respectate, in principal, urmatoarele cerinte legale:

  • Prin „etichetare” se intelege toate mentiunile, indicatiile, marcile comerciale, imaginile sau semnele care figureaza pe orice ambalaj, document, anunt, eticheta, inel sau manseta care insotesc sau fac referire la un produs vitivinicol sau vitivinicol aromatizat.
  • Etichetele produselor trebuie sa contina informatii reale, corecte si complete despre caracteristicile produsului, care sa nu fie de natura sa induca in eroare consumatorul cu privire la proprietatile, natura, compozitia, originea, metoda de productie sau alte caracteristici esentiale ale produsului.
  • Denumirea produsului si descrierea acestuia din site trebuie sa reflecte cu exactitate informatia de pe eticheta tehnica a sticlei astfel incat sa nu ofere informatii eronate sau diferite care ar putea induce consumatorul in eroare cu privire la natura, compozitia sau originea produsului.
  • Informatiile obligatorii care trebuie afisate in sistemul de etichetare la vanzarea produselor prin intermediul comertului la distanta sunt identice cu cele prevazute pentru comertul fizic, astfel incat toate mentiunile reglementate de lege ca fiind obligatorii in sistemul de etichetare trebuie sa fie disponibile si vizibile si la publicarea anuntului prin intermediul platformei eMAG Marketplace.
  • Reprezinta o neconformitate de etichetare prezentarea produselor ca fiind premiate sau distinse in cadrul unor concursuri nationale ori internationale, in absenta unei justificari documentare corespunzatoare pentru lotul de vin comercializat. Mentionarea unor medalii sau distinctii care nu au fost efectiv obtinute de lotul respectiv este de natura sa induca in eroare consumatorul si contravine reglementarilor privind informarea corecta si transparenta a acestuia.

1. Cerinte privind etichetarea produselor vitivinicole:

  • La etichetarea produselor vitivinicole se utilizeaza indicatii obligatorii (de exemplu: denumirea categoriei de produse viticole, daca este cazul mentiunea si denumirea de D.O.G si I.G, taria alcoolica, tara de provenienta, lista de ingredient, informatiie nutritionale etc.) si indicatii facultative (de exemplu: anul de recolta, mentiunile privind continutul de zahar, denumirea unuia sau a mai multor soiuri de struguri, distinctiile acordate etc.).

  • Mentiunile referitoare la soiul/soiurile de struguri si zona de provenienta se pot utiliza pentru vinurile din primele 2 categorii mentionate mai sus (D.O.C. si I.G.) daca acestea sunt certificate corespunzator si trecute de imbuteliator pe ambalaj. Pentru vinurile certificate ca fiind vinuri cu denumire de soi, se poate specifica doar soiul/soiurile din care sunt obtinute vinurile si zona de provenienta cu conditia ca zona sa nu fie una protejata ca DOC sau IG. Pentru categoria vinului simplu (fara D.O.C., fara I.G. si fara denumire de soi), orice referire la soi este neconforma.

  • Referitor la vinurile total sau partial dezalcoolizate, acestea continua sa fie incadrate in categoria produselor vitivinicole si pot fi comercializate in mod corespunzator in sectiunea „Vinuri”, nefiind permise clasificari alternative precum „Alte bauturi nealcoolice”. Mentiuni precum „without alcohol”, „alcohol free” sau „alkoholfrei” („fara alcool”) nu sunt suficiente pentru a asigura conformitatea etichetarii in cazul vinurilor complet dezalcoolizate (0% alcool); in aceste situatii, utilizarea mentiunii „dezalcoolizat” este obligatorie, in conformitate cu cerintele legale aplicabile.
  • Etichetarea produselor ca fiind „BIO” sau „ECO” fara detinerea unei certificari corespunzatoare constituie o neconformitate, in absenta logo-ului specific pentru agricultura ecologica si a codului organismului de certificare. In conformitate cu reglementarile aplicabile, operatorii economici care comercializeaza online produse ecologice au obligatia de a fi inregistrati in sistemul de control pentru productia ecologica si de a detine o certificare valabila emisa de un organism de control aprobat.

2. Cerinte privind etichetarea produselor vitivinicole aromatizate:

  • Acest tip de bauturi trebuie prezentate si etichetate intr-o maniera care sa garanteze ca nu se aduce atingere domeniului vinului si fara a induce in eroare consumatorul in ceea ce priveste categoria de produs sau insusirile acestuia.

  • La etichetarea produselor vitivinicole aromatizate se utilizeaza elemente obligatorii (de exemplu: denumirea produsului alimentar, lista ingredientelor, concentratia alcoolica, daca este cazul tara de origine sau locul de provenienta etc.).

V. Recomandari pentru asigurarea conformitatii

Pentru a evita situatiile de neconformitate mentionate anterior si pentru ca ne dorim ca activitatea comerciantilor de pe platforma eMAG Marketplace sa se desfasoare cu respectarea reglementarilor in vigoare, iti facem cunoscut faptul ca, pentru comercializarea produselor precum vinuri, vinuri speciale, produse vitivinicole aromatizate etc., este necesara respectarea prevederilor legale aplicabile.

In acest sens:

  • Atat produsele vitivinicole, cat si cele vitivinicole aromatizate se vor incadra in categoriile corespunzatoare.
  • Eticheta artistica, respectiv cea lipita pe fata principala a sticlei, nu ofera intotdeauna toate informatiile cu privire la produs, acestea fiind completate pe contraeticheta produsului, de aceea recomandam incarcarea in cadrul galeriei de imagini a fotografiilor care sa cuprinda atat eticheta principala, cat si contraeticheta.
  • Descrierea sau specificatiile produsului nu trebuie sa includa informatii care nu sunt asumate in mod expres de catre imbuteliator prin eticheta artistica si contraeticheta aplicate pe ambalaj, orice abatere de la aceste mentiuni fiind de natura sa induca in eroare consumatorul si sa contravina cerintelor legale privind informarea corecta si transparenta.
  • Nu se vor utiliza informatii contradictorii privind originea produsului, intrucat acestea pot induce in eroare consumatorul si contravin obligatiilor legale privind informarea corecta. De exemplu, nu este permisa prezentarea unui produs fabricat in Republica Moldova ca fiind „autentic romanesc”, in lipsa unei justificari documentare conforme cu legislatia aplicabila.
  • Mentiunile referitoare la soiurile de struguri, zona geografica de provenienta sau distinctii/medalii in descrierea produsului, nu se vor utiliza in absenta unei corespondente explicite cu informatiile inscrise pe eticheta tehnica a produsului.
  • Mentionam ca orice bautura care contine arome (precum cele de ciocolata, cacao, fructe etc.) nu poate fi denumita „vin”, intrucat nu respecta definitia legala a acestuia. De asemenea, produse precum „Sangria” sunt reglementate distinct in legislatia aplicabila, fiind clasificate ca bauturi aromatizate pe baza de vin si trebuie comercializate ca atare, fara a fi incadrate sau prezentate ca vinuri.
  • Toate produsele vitivinicole aromatizate sunt obtinute exclusiv din produse ale sectorului vitivinicol care au fost ulterior aromatizate. Prin urmare, nu pot fi considerate conforme produsele prezentate ca vitivinicole aromatizate daca sunt obtinute din materii prime diferite de vinul rezultat din fermentarea strugurilor sau a mustului de struguri. De exemplu, produsele obtinute din vin de fructe, altele decat strugurii, nu pot fi incadrate legal in categoria produselor vitivinicole aromatizate.

VI. Consecinte ale nerespectarii cerintelor legale

In cazul in care vom primi sesizari, notificari sau reclamatii cu privire la nerespectarea prevederilor mai sus mentionate si care se dovedesc a fi intemeiate, te informam ca produsele listate pe platforma eMAG Marketplace vor fi blocate.

De asemenea, in conformitate cu dispozitiile Legii nr. 164/2015 si ale HG 1263/2024, nerespectarea cerintelor legale privind produsele vitivinicole si produsele vitivinicole aromatizate poate atrage urmatoarele sanctiuni contraventionale:

Conform art. 65 alin. (1) din Legea nr. 164/2015, constituie contraventii:

  • Lit. q) inscriptionarea sau aplicarea la etichetare de medalii si distinctii ale concursurilor nationale si internationale pentru loturi de vin care nu au fost medaliate sau nu au primit distinctii;
  • Lit. r) nerespectarea normelor de etichetare si prezentarea vinurilor si a celorlalte produse vitivinicole prin incalcarea prevederilor stabilite prin normele de aplicare a prezentei legi;

Pentru aceste fapte amenda contraventionala este intre 12.000 si 20.000 lei si se dispune retragerea produselor de la comercializare pana la remedierea deficientelor.

Potrivit art. 6 din H.G. nr. 1263/2024, sunt interzise si constituie contraventii:

  • Lit.b) utilizarea in etichetare/publicitate a elementelor care sugereaza in mod fals apartenenta la sectorul vitivinicol;
  • Lit.c) inscrierea incorecta a denumirilor de vanzare sau a altor mentiuni obligatorii;
  • Lit.d) folosirea neautorizata a denumirilor de origine, indicatiilor geografice sau soiurilor protejate;
  • Lit.e) omisiunea sau redactarea incorecta a elementelor obligatorii de etichetare.

Pentru aceste fapte amenda contraventionala este intre 30.000 – 50.000 lei pentru faptele prevazute la lit. d), amenda intre 10.000 – 30.000 lei pentru faptele prevazute la lit. b), c), amenda intre 5.000 – 10.000 lei pentru faptele prevazute la lit. e) si se dispune retragerea de la comercializare, oprirea temporara sau oprirea definitiva de la comercializare a produselor respective, in functie de natura cazului de neconformitate.

Iti multumim pentru cooperare,

DANTE INTERNATIONAL S.A.

Cât de util a fost acest articol?

Click pe o stea pentru evaluare!

Evaluare medie 0 / 5. Voturi: 0

Fără voturi până acum! Fii primul care evaluează acest articol.

Ne pare rău că acest articol nu a fost util pentru dumneavoastră.

Spune-ne cum putem îmbunătăți acest articol?

Pentru mai multe informații, vă așteptăm în Mesagerie, iar dacă doriți să discutați despre oportunități de creștere, alăturați-vă nouă în grupul de Facebook

EXPLOREAZĂ RECOMANDĂRILE NOASTRE