Vrem sa te ajutam sa navighezi mai usor procesul de vanzare cross-border, de aceea am structurat informatiile despre cele mai importante taxe pe care trebuie sa le ai in vedere pentru vanzarile la distanta, iar in acest tutorial vrem sa iti prezentam informatii generale privind taxele aplicabile pentru vanzarile din Ungaria.
Te rugam sa ai in vedere faptul ca informatiile prezentate aici trebuie sa fie considerate doar un ghid, fiind important sa verifici documentele oficiale pentru a fi sigur ca respecti legislatia in vigoare.
In acest tutorial vei gasi informatii despre:
TVA pentru vanzari la distanta
- Se aplica: vanzarilor B2C, odata ce ai depasit pragul de 10.000 EUR vanzari la distanta (in alte tari din Uniunea Europeana fata de tara in care este inregistrata compania ta).
- Cote:
- 27% este cota generala de TVA in Ungaria.
- 18% TVA si 5% TVA sunt cote reduse pentru categorii speciale precum anumite produse alimentare, aparatura medicala, carti, reviste si altele.
- Obligatii de raportare si plata: trimestrial, in luna ce urmeaza dupa incheierea fiecarui trimestru calendaristic sau lunar in anumite cazuri, in functie de valoarea TVA-ului in timpul anului.
- Raportare si plata: te poti inregistra in One Stop Shop (OSS) pentru a raporta toate vanzarile si a face plata intr-un singur loc sau te poti inregistra in scopuri de TVA in fiecare tara in care vinzi produse.
- Afla mai multe detalii aici.
Retail tax
- Se aplica: tuturor veniturilor nete din vanzari B2C generate in Ungaria pe parcursul unui an fiscal de orice activitate de comert cu amanuntul (atat online, cat si offline).
- Tarife: sunt stabilite individual pentru fiecare an fiscal. Tarifele pentru anul fiscal 2024 sunt:
- 0% pana la o baza de 500 mil. HUF;
- 0.15% pentru o baza intre 500 mil. HUF si 30 md. HUF;
- 1% pentru o baza intre 30 md. HUF si 100 md. HUF;
- 4.5% pentru o baza care depaseste 100 md. HUF.
- Obligatii de raportare: veniturile generate in Ungaria trebuie raportate in urmatoarele 5 luni dupa incheierea anului fiscal respectiv.
- Obligatii de plata:
- In cazul in care ai desfasurat activitate economica in Ungaria in anul precedent, pe baza vanzarilor declarate, autoritatile vor calcula doua avansuri de plata care vor fi platite in doua rate egale pana in ziua 20 din a saptea si a zecea luna a anului fiscal.
- Daca incepi o activitate economica, iar compania nu a avut un predecesor legal, avansul trebuie platit in doua rate egale, primul la momentul inregistrarii, iar la doilea pana in ultima zi a anului fiscal.
- Obligatia fiscala se stabileste si se declara pe formularul corespunzator pana in ultima zi a celei de-a cincea luni urmatoare ultimei zile a anului fiscal. Diferenta dintre valoarea taxei pentru anul fiscal si avansurile fiscale deja platite trebuie, de asemenea, achitate pana la aceasta data.
- Inregistrari necesare: un numar fiscal pentru Ungaria trebuie inregistrat la autoritatea fiscala maghiara pentru a respecta obligatiile de raportare si de plata ale taxei pentru vanzarea cu amanuntul (Retail Tax).
- Vezi mai multe detalii aici.
Environmental Product Charge (EPC)
- Se aplica: vanzarilor (inclusiv vanzarilor online) in Ungaria a anumitor categorii de produse si materiale de ambalare care au un impact negativ asupra mediului. Poti gasi aici lista produselor sau componentelor/accesoriilor produselor care sunt supuse obligatiilor taxei de mediu.
- Tarifele: sunt stabilite per kilogram per produse sau materiale specifice incadrate pentru EPC si le poti gasi aici. Sellerii pot aplica si pentru o cota unica de impozitare daca produsele vandute pe parcursul unui an calendaristic nu depasesc un anumit prag.
- Obligatii de raportare: declaratiile EPC (pentru cei care nu aplică cota unica) trebuie depuse la autoritatea fiscala maghiara la nivelul unui trimestru calendaristic, pana la data de 20 a lunii urmatoare fiecarui trimestru calendaristic. Declaratia pentru cei care aplica regimul forfetar trebuie depusa pana la data de 20 ianuarie urmatoare anului calendaristic.
- Obligatii de plata: taxele EPC ar trebui sa fie platite Autoritatii Fiscale Maghiare dupa fiecare trimestru calendaristic pana la data de 20 a lunii urmatoare trimestrului calendaristic prin transfer bancar.
- ! In cazul in care un produs face obiectul atat al Taxei de Mediu pentru Produs (EPC), cat si al taxei pentru Raspunderea Extinsa a Producatorului (EPR – vezi informatii mai jos), va trebui sa achiti doar taxa EPR pentru produs, iar in declaratia depusa pentru EPC vei indica doar cantitatile alaturi de valoarea 0 HUF.
- Inregistrari necesare: obligatia privind taxa de mediu pentru produse trebuie anuntata autoritatii fiscale maghiare in termen de 15 zile de la inceperea activitatii. Pentru anunt trebuie utilizat formularul “TKORNY”.
- Afla mai multe detalii aici.
Extended Producer Responsibility (EPR) Fee
- Se aplica: anumitor produse si materiale de ambalare introduse pe piata din Ungaria de catre producatori sau distribuitori, pentru asumarea responsabilitatii fiscale pentru costurile de colectare si gestionare ale deseurilor specifice generate de produsele acestora.
- Tarife: sunt calculate per kilogram si sunt determinate pentru fiecare tip de produs. Poti gasi tarifele aici.
- Obligatii de raportare: rapoartele privind taxele EPR trebuie transmise pe site-ul web al Autoritatii Nationale de Gestionare a Deseurilor, in format electronic, trimestrial, pana la data de 20 a lunii urmatoare fiecarui trimestru calendaristic.
- Obligatii de plata: societatea concesionara autorizata sa organizeze colectarea si gestionarea deseurilor va emite facturile privind taxa EPR. Facturile se platesc in termen de 15 zile.
- Inregistrari necesare:
- Numarul de client de mediu (“Környezetvédelmi Ügyfél Jel”) trebuie inregistrat la Autoritatea Nationala de Gestionare a Deseurilor;
- inregistrare pentru taxa EPR la Autoritatea Nationala de Gestionare a Deseurilor;
- inregistrare la societatea concesionara care organizeaza gestionarea deseurilor in Ungaria.
- Afla mai multe detalii aici.
Public Health Product Charge
- Se aplica: primelor vanzari interne ale anumitor categorii de produse care contin ingrediente considerate de autoritati ca fiind nesanatoase (precum siropuri, bauturi racoritoare, produse care contin zahar, gustari etc). Poti gasi lista produselor aici.
- Tarife: sunt stabilite per kilogram (sau per litru in cazul volumului), pentru produsele specifice care sunt supuse Taxei produselor pentru Sanatate Publica. Poti gasi lista tarifelor aici.
- Obligatii de raportare: in general, declaratiile privind taxele de Sanatate Publica pentru produse trebuie depuse la autoritatea fiscala maghiara in conformitate cu frecventa de raportare a TVA pana la data de 20 a lunii urmatoare perioadei de referinta. Contribuabilii care nu sunt inregistrati in scopuri de TVA in Ungaria ar trebui sa depuna declaratia anuala privind taxa, pana la data de 25 februarie a anului urmator anului calendaristic respectiv.
- Obligatii de plata: datoria privind taxa de Sanatate Publica pentru produse trebuie platita autoritatii fiscale maghiare prin transfer bancar, pana la termenul limita de depunere a declaratiei.
- Inregistrari necesare: un numar fiscal maghiar trebuie inregistrat la autoritatea fiscala maghiara pentru a respecta obligatiile de raportare si plata ale taxei de Sanatate Publica pentru produse.
- Poti gasi mai multe detalii aici.
Blank Carrier Media Fee
- Se aplica: produselor introduse pe piata din Ungaria sau pastrate in stoc cu scopul de a fi introduse pe piata din Ungaria care permit copierea digitala, precum CD-uri, DVD-uri, memorii USB, unitati media de stocare integrate in telefoane mobile, tablete si computere personale (vezi aici intreaga lista).
- Tarife: sunt determinate pe baza tipului de produs. Te rugam sa consulti site-ul www.artisjus.hu pentru informatii.
- Obligatii de raportare si plata: Pentru plata taxei, in primul rand, trebuie indeplinita o obligatie de raportare cu privire la numarul/cantitatea si tipurile de suporturi de inregistrare audio si video neinregistrate importate sau fabricate, precum si date suplimentare in legatura cu achizitionarea si introducerea lor pe piata. Acest lucru se va face urmand modelul declaratiei oficiale, la adresa de e-mail a persoanelor desemnate la Artisjus. Pe baza acesteia, se va determina valoarea taxei de achitat.
Reprographic Equipment Fee
- Se aplica: echipamentelor reprografice, cum ar fi imprimante, fotocopiatoare si dispozitive multifunctionale (lista completa poate fi găsita in Hotararea Guvernului nr. 158/2000. (IX. 13.). Taxele sunt platite de producator, in cazul fabricarii in strainatate de persoana obligata prin lege sa plateasca taxe vamale sau – in lipsa obligatiei de plata a taxelor vamale – de persoana care le importa si de primul distribuitor intern, in temeiul raspunderii solidare.
- Tarife: vezi informatii despre tarife aici.
- Obligatii de raportare si plata: pentru a plati taxa, in primul rand, trebuie indeplinita o obligatie de raportare, pe baza careia se va determina valoarea taxei platibile. Administrarea poate fi efectuata prin intermediul platformei operate de Alianta Maghiara a Drepturilor Reprografice, disponibila in prezent dupa inregistrare prin: https://import.reprografia.hu/
Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM)
- Se aplica: produselor cu emisii ridicate de dioxid de carbon, cum ar fi otelul, aluminiul, fierul si ingrasamintele, importate in Uniunea Europeana (“UE”). Aceasta obligatie este relevanta daca importi bunuri in UE (de exemplu, transporti marfuri din afara UE intr-o locatie din UE). Mai multe informatii despre produse pot fi gasite aici.
- Obligatia CBAM este introdusa treptat. In prezent, in “perioada de tranzitie” (de la 1 octombrie 2023 la 31 decembrie 2025), nu ar trebui sa apara nicio obligatie de plata, dar importatorii sunt obligati sa prezinte un raport specific privind importurile lor de produse.
- Tarife: pretul certificatelor CBAM va fi calculat ca media preturilor de inchidere a pretului de piata al EU Emissions Trading System pentru fiecare saptamana calendaristica, exprimat in € / tona de CO2 emis.
- Obligatii de raportare: declarantii raportori trebuie sa contacteze Autoritatea Nationala pentru Protectia Climei din Ungaria pentru inregistrare, iar rapoartele trimestriale trebuie depuse pe portalul comerciantilor CBAM din UE cel tarziu pana la sfarsitul lunii urmatoare perioadei trimestriale.
- Inregistrari necesare: incepand cu 1 ianuarie 2026, numai declarantii autorizati CBAM vor putea importa marfuri relevante CBAM, iar importatorii vor trebui sa cumpere certificate CBAM.
Iti reamintim ca informatiile prezentate aici au un caracter general si servesc doar in scop informativ. Sunt evidentiate doar unele dintre normele relevante, prin urmare nu pot fi considerate cuprinzatoare sau recomandari pentru calcularea specifica a tarifelor. Sellerii raman responsabili de indeplinirea obligatiilor fata de autoritati si organizatii.
Πόσο χρήσιμο ήταν αυτό το άρθρο;
Κάντε κλικ σε ένα αστέρι για να το βαθμολογήσετε!
Average rating 0 / 5. Vote count: 0
Καμία ψήφος μέχρι στιγμής! Γίνετε ο πρώτος που βαθμολογήσατε αυτό το στοιχείο.
We are sorry that this post was not useful for you!
Let us improve this post!
Tell us how we can improve this post?